green-screen.jpg

کروماکی فرآیند رازآلود فیلم سازی

  • تاریخ انتشار : 20 اردیبهشت 1398
  • دسته بندی : آموزش

هیچ کس دوست ندارد موارد شگفت انگیزی که در زندگی با آن مواجه است را از بین ببرد و راز این موارد را از قبل بداند اما واقعیت این است که بازیگران مشهوری که هر روز در تلویزیون می بینیم واقعا از آسمان خراش ها نمی پرند، از روی آبشارها عبور نمی کنند و با دایناسورهای واقعی تماس ندارند. اگرچه این صحنه ها برای ما بسیار جذاب و شگفت انگیز هستند اما واقعی هم نیستند. فیلم سازان به جای اینکه از صحنه های واقعی در فیلم های خود استفاده کنند از کروماکی برای گرفتن ویدئوها، تبلیغات و حتی گزارش های آب و هوایی شان استفاده می کنند تا بتوانند پس زمینه فیلم یا ویدئو را آن طور که دوست دارند تغییر دهند.

 

 کروماکی : اصول و پایه


شاید شنیده باشید که بازیگران جلوی صفحه سبز یا آبی می ایستند و کارگردان شروع به فیلمبرداری می کند. گرین اسکرین یا همان صفحه سبزی که پشت افراد قرار دارد در نهایت با تصویری از آسمان خراش، بلایای طبیعی، فضا، تصویر جنگ و غیره پر می شود و همین امر موجب می گردد یک تصویر رویایی و به ظاهر واقعی خلق شود.

حتما برایتان سوال پیش آمده است که چه چیزی باعث می شود این صفحه رنگی به یک پس زمینه جذاب طبیعی یا صحنه اکشنی که در فیلم های سینمایی می بینیم تبدیل شود؟  اصلا چگونه می توان محتوای ویدئویی را بدون اینکه فردی پرواز کند یا به جزیره ای دور سفر نماید به یک صحنه جذاب و طبیعی تبدیل نمود؟ پاسخ سوال های شما کروماکی است.

در طول فرآیند کروماکی، کروما( گرین یا بلو اسکرین)از صحنه جدا می شود و با پس زمینه دلخواه کارگردان جایگزین می گردد. تنها رنگ های آبی یا سبز از صفحه حذف خواهد شد و به همین خاطر است که بازیگر یا گوینده یا فردی که جلوی دوربین می نشیند دست نخورده باقی می ماند و شرایطی که جلوی دوربین دارد عوض نمی شود. بعد از اینکه صفحه سبز یا آبی به صورت دیجیتالی از فیلم برش داده شد می توان هر چیزی که نیاز هست را به فیلم اضافه کرد.

حالا این گزینه می تواند یک شیء یا یک پس زمینه کاملا جدید باشد. به همین خاطر است که به جای کار با اسلحه یا دایناسورهای خطرناک ، بازیگران محبوب شما یک شیء عجیب به رنگ سبز در دست می گیرند تا بعدا با تصویر دلخواه جایگزین کنند. به عنوان مثال اگر پشت صحنه فیلم های اکشنی همچون بازی تاج و تخت را ببینید متوجه می شوید که خیلی چیزهایی که ما فکر می کنیم واقعی و تهدیدکننده هستند اصلا واقعیت ندارند و به کمک همین تکنیک ایجاد شده اند.

این تنها بخشی از پازل جادویی فیلم سازی است.

 

چرا از صفحه سبز یا آبی استفاده می کنند؟


شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که چرا از رنگ سبز یا آبی در فرآیند کروماکی استفاده می کنند. اگر پاسخ این سوالتان را بدانید حتما شگفت زده می شوید. همه چیز به نحوه پوشش هواشناسان بر می گردد. این افراد معمولا کت و شلوار آبی برای گزارش خود می پوشند. پس زمینه سبز می تواند کنتراست کافی با این نوع لباس ها ایجاد کند و به کارگردان اجازه دهد پشت سر این افراد با نقشه های هواشناسی مختلف جایگزین نماید. رنگ سبز تن طبیعی پوست نیست. این موضوع بدین معنی است که دست، صورت و سایر بخش های بدن بازیگران و گویندگان در این صفحه محو نمی شود. بهتر است بدانید که رنگ سبز و آبی کنتراست بسیار بالایی با تن پوستی ما ایجاد می کنند. به نظر شما اگر بازیگر یا گوینده لباس سبز یا آبی بپوشد چه اتفاقی رخ می دهد؟ یا اگر شیء و پس زمینه اضافه شده هم آبی یا سبز باشد چه می شود؟ در چنین شرایطی برای صفحه پس زمینه باید از رنگ دیگری استفاده شود.

 

چه چیزی باعث موفقیت آمیز بودن فرآیند کروماکی می شود؟


یکی از موارد اصلی که باعث موفقیت این فرآیند می شود نحوه روشنایی و نوردهی است. صفحه پس زمینه باید به صورت مناسب نوردهی شود تا تفاوتی در رنگ ها نباشد و سایه ها به حداقل برسد.

معمولا چنین برداشت هایی با دو مجموعه متفاوت از نور کار می کنند. این موضوع مانع از ایجاد سایه زیاد می شود و شما را مطمئن می سازد که بین فرد و پس زمینه فاصله مناسب وجود دارد. بسته به چیزی که فیلمبرداری می شود حتی ممکن است از اسپری های مات برای جلوگیری از انعکاس نور ناشی از تغییر رنگ گرفته شده هم استفاده شود.

 

 کروماکی فرآیند رازآلود فیلم سازی


خوب شاید شما فیلم ساز نباشید و قرار نباشد فیلم اکشن بعدی را بسازید اما این موضوع بدین معنی نیست که نمی توانید از اصول فرآیند کروماکی استفاده کنید. اطلاعاتی که در این مقاله فراهم کردیم به شما کمک می کند ویدئوهای بازاریابی تان را بدون هزینه اضافی ایجاد کنید یا محتوای ویدئویی جذابی برای سایت و شبکه های اجتماعی تان بسازید. از کروماکی می توانید برای نشان دادن تعطیلات جذاب تان به دوست یا آشناهایتان استفاده کنید، یک سلبریتی مشهور را ملاقات نمایید یا خودتان را در یک عمارت بزرگ نشان دهید.

مقالات پیشنهادی