filmstudio.jpg

کروماکی چگونه کار می کند؟

  • تاریخ انتشار : 20 اردیبهشت 1398
  • دسته بندی : آموزش

تا به حال برایتان پیش آمده است در حال تماشای یک فیلم سینمایی جذاب باشید و از دیدن کارهای عجیبی که بازیگران انجام می دهند و به نظر غیر ممکن می رسد شگفت زده شده باشید؟ تا به حال از خودتان پرسیده اید مرد عنکبوتی چگونه می تواند از ساختمان های بزرگ بالا و پایین برود و از روی یک ساختمان یا برج بلند به ساختمان دیگری بپرد؟ در مورد فرودو بگینز که از کوه نابودی یا همان Mount Doom در فیلم ارباب حلقه ها بالا می رفت چطور؟ خوب روشن است که بازیگران این کارها را در واقعیت انجام نمی دهند. همه این صحنه ها به کمک یکی از تکنیک های فیلم سازی به نام کروماکی ساخته می شود.

خوب حالا حتما از خودتان می پرسید کروماکی چیست؟

کروماکی که با عنوان بلو اسکرین و گرین اسکرین نیز در دنیای فیلم سازی شناخته می شود یکی از مواردی است که به تهیه صحنه های جذابی که در بالا به آن اشاره کردیم کمک می کند. شاید این ها را در فیلم های اکشن دیده باشید جایی که بازیگر جلوی صفحه آبی بزرگی می ایستد و حرکاتش را انجام می دهد. در گام بعدی فیلمسازان پس زمینه پشت بازیگر را عوض می کنند و به جای آن از صحنه های مختلفی همچون پریدن از روی یک ساختمان به ساختمان دیگر یا بالا رفتن از یک کوه بزرگ آتشفشانی را استفاده می کنند.

کروماکی یکی از قابلیت هایی است که در بیشتر دوربین های امروزی دیده می شود. این موضوع به این معنی است که شما هم به عنوان یک فرد عادی می توانید صحنه های شگفت انگیزی بگیرید و صحنه های اکشنی که به نظر غیر ممکن می رسد را در اتاق خوابتان خلق کنید. برای اینکه بتوانید از کروماکی استفاده کنید به یک سری مهارت هم نیاز دارید. حذف درست رنگی که می خواهید استفاده کنید و جلوگیری از color bleeding می تواند کار سخت و فرآیند زمانبری باشد.

همچنین فیلمبرداری با دوربین های ویدئویی به این معناست که شما باید همه چیز را در همان لحظه مدیریت کنید و این موضوع فرآیند پیش رو را دشوارتر می کند. با اینحال استفاده از تکنیک کروماکی می تواند روشی عالی برای ایجاد هیجان در فیلم های ویدئویی تان باشد. حتما برایتان پیش آمده است که بخواهید از کودکتان فیلم بگیرید اما به خاطر خسته کننده بودن این کار ازش دست کشیده اید یا بعد از گرفتن ویدئو پشیمان شده اید چون هیچ هیجانی در آن دیده نمی شود. خوب اصلا مهم نیست. دفعه بعد که خواستید یک فیلم جذاب از کودکتان بگیرید می توانید او را در جزیره زیبایی قرار دهید و در حالیکه با خوشحالی در حال درست کردن قلعه شنی است اطرافش را با صحنه های اکشن پر کنید.

بلواسکرین :
استفاده از تکنیک کروماکی شبیه استفاده از Luminance Key است. در Luminance Key سطح روشنایی تنظیم می شود و همه پیکسل های روشن تر یا تیره تر ( بسته به کاری که انجام می شود) غیر فعال می گردد.  سپس تصویر دوم را می توان پشت بازیگر قرار داد که از طریق پیکسل هایی که غیر فعال شده اند نمایش داده می شود. واضح است که تکنیک Luminance Key تنها زمانی مفید است که بخواهید تصاویر سیاه سفید بگیرید.  تکنیک کروماکی نیز به همین روش کار می کند با این تفاوت که در کروماکی از رنگ به جای سطح روشنایی بهره برده می شود. دلیل این کار هم روشن است.  رنگ ها تنوع بیشتری نسبت به سطح روشنایی دارند و می توانند گزینه های متعددی در اختیار فیلم ساز قرار دهند.  رنگی که بیشتر در این تکنیک استفاده می شود آبی است. به همین خاطر به آن بلواسکرین یا صفحه آبی می گویند. این روزها از رنگ سبز هم برای تکنیک کروماکی استفاده می شود اما از لحاظ تئوری می توان از هر رنگی استفاده کرد. رنگ آبی یکی از مواردی است که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد چون  بیشتر از افراد فیلمبرداری می شود و  رنگ پوست در برابر صفحه آبی نسبت به سایر رنگ ها بهتر دیده می شود. علاوه بر این زمانی که پاشش رنگ یا bleeding رخ می دهد رنگ آبی را نسبت به رنگ سبز یا سایر رنگ ها راحت تر می توان پوشش داد. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که به هنگام جدا کردن درست رنگ ها همه این ها ناپدید می شوند. اگر فردی که جلوی دوربین می ایستد لباسی همرنگ با صفحه آبی پوشیده باشد رنگ آبی لباس او نیز محو می شود. این موضوع باعث می شود سوراخ هایی در بدن بازیگر ایجاد شود و پس زمینه در میان آن خودنمایی کند.

در حقیقت این همان موضوعی است که در فیلم سینمایی فارست گامپ رخ داد. این فیلم جلوی صفحه آبی ضبط می شد. بازیگر مربوطه یک جفت جوراب آبی بلند پوشیده بود. زمانی که رنگ آبی از صحنه حذف شد جادویی که منتظرش بودند رخ داد. پاهای او کاملا محو شد. بسته به تجهیزات، نرم افزارهای ویرایش یا حتی علایق شخصی تان می توانید نسبت به رنگی که باید استفاده کنید تصمیم بگیرید.

کروماکی چگونه کار می کند ؟
اگر می خواهید وارد دنیای کروماکی شوید باید یک سری مسائل را بدانید. اگر مبتدی هستید به پیش زمینه نیاز دارید. پیش زمینه شما فرد یا شی ء مدنظرتان و صفحه آبی است. باید پس زمینه یا همان بک گراند را هم آماده کنید. این پس زمینه بعدا با یک سری صحنه ها جایگزین خواهد شد.   صفحه رنگی باید به طور مساوی روشن باشد تا بتواند رنگ یکسانی را در طول صفحه ایجاد نماید. سایه ایجاد شده توسط نورپردازی ضعیف می تواند فرآیند کروماکی را نابود کند. همچنین مراقب نوردهی به فرد یا شی پیش زمینه هم باشید.  باید دو مجموعه جداگانه از نور داشته باشید و موضوع مدنظرتان به اندازه کافی از صفحه دور باشد تا نورپردازی آن اختلالی در نورپردازی صفحه پشتش ایجاد نکند. بعد از اینکه نور کافی و مناسب به فرد یا شیء مدنظر دادید و رنگ بک گراند را هم با موفقیت جدا کردید حالا می توانید صحنه جدید را به فیلم تان اضافه کنید.

زمانی که این دو کنار هم قرار گرفتند  بازیگر شما از یک صفحه آبی بزرگ به  صحنه ای که می خواهید و دوست دارید منتقل می شود.

حالا می توانید از خلاقیت تان استفاده کنید و هر کاری دوست داشتید با پس زمینه انجام دهید.

نکاتی که برای موفقیت فرآیند کروماکی باید به خاطر بسپارید :
همانطور که قبلا نیز بیان کردیم استفاده از تکنیک کروماکی به مهارت نیاز دارید و انجام درستش به تمرین. اگر این فرآیند به درستی اجرا نشود می تواند ظاهر غیر واقعی به خود بگیرد و هزینه هایتان را نابود کند. با اینحال زمانی که می خواهید برای اولین بار از این تکنیک استفاده کنید یک سری کارها هست که باید مدنظر داشته باشید تا کیفیت کارتان افت نکند. نورپردازی یکی از بخش های مهم کروما کی است. شما ممکن است هرگز به این بخش توجه نکرده باشید. پس سعی کنید زمانی را برای نوردهی مناسب به پس زمینه اختصاص دهید و از کارت های سفید بزرگ  برای نوردهی بهره ببرید. در این شرایط می توانید کل صفحه تان را به یک اندازه نوردهی نمایید. به خاطر داشته باشید که درجات مختلف نوردهی و روشن سازی می تواند باعث ایجاد انواع مختلفی از رنگ شود و دوربین را سردرگم نماید. احتمال پاشیدن رنگ را هم مدنظر داشته باشید.  ممکن است پاشش رنگ را به صورت انعکاس آبی از پرده پشت صحنه ببینید. در چنین شرایطی بهترین کار این است که نوردهی سوژه تان را بررسی کنید و سپس اگر ممکن بود سوژه را کمی از پس زمینه دور کنید. شما می توانید اسپری های مات را از فروشگاه هایی که لوازم عکاسی و فیلمبرداری می فروشند تهیه کنید. این اسپری ها در کاهش خاصیت انعکاسی سوژه بسیار مفید هستند و می توانند جلوی پاشش رنگ را هم تا حد زیادی بگیرند.

اگر دوست داشتید می توانید از تقویت کننده پردازش فیلم هم استفاده کنید. این ها در کنترل رنگ، انطباق دوربین ها و نتیجه گرفتن از فرآیند کروماکی بسیار عالی هستند. اگر نکاتی که در بالا به آن ها اشاره کردیم را آویزه گوشتان کنید می توانید به کمک تکنیک کروماکی فیلم ها و صحنه های جذابی بسازید. به خاطر داشته باشید که همانند هر کار دیگری این فرآیند هم به تمرین و ایجاد مهارت نیاز دارد. در چنین شرایطی است که می توانید فیلم های خسته کننده تان را به یک سری صحنه جذاب و شگفت انگیز همچون فیلم های هالیوودی تبدیل کنید.

مقالات پیشنهادی